20 فوریه 2023-یک مطالعه جدید بر روی 20 مرد که به مدت دو ماه متوالی در رختخواب دراز کشیده بودند، نشان داد که بی تحرکی طولانی مدت می تواند سطح قند خون را حتی با محدود کردن مصرف غذا، به شدت افزایش دهد.

این یافته‌ها که اخیراً در مجلهClinical Nutrition منتشر شده است، تأثیر طولانی‌مدت خطرناک بی‌تحرکی را بر متابولیسم بدن نشان می‌دهد که ممکن است پیامدهایی برای خدمه ی مأموریت‌های فضایی آینده نیز داشته باشد.

در این تحقیق، 20 مرد جوان و سالم به مدت 60 روز متوالی در رختخواب ماندند، در حالی که دانشمندان به رهبری محققانی از دانشگاهBath  در بریتانیا، معیارهای سلامتی آنها را ارزیابی می کردند.

شرکت‌کنندگان حتی زمانی که غذا می‌خوردند، دوش می‌گرفتند و به توالت می‌رفتند، در رختخواب می‌ماندند، و همچنین با رژیم غذایی بسیار کم‌تری تغذیه می‌شدند تا مانع افزایش وزن آنها شود، در این مدت دانشمندان تعیین کردند که بدن این مردان چقدر می تواند سطح قند خون را به خوبی کنترل ‌کند.

این مطالعه نشان داد حتی زمانی که مصرف غذای آن‌ها برای مطابقت با مصرف انرژی آنها که به شدت کم شده بود، کاهش یافت، کم تحرکی مردان بطور منفی و شدید بر سطح قند خون آنها تأثیر گذاشت.

میانگین سطح قند خون در میان شرکت‌کنندگان در طول روز حدود شش درصد و در شب پس از مطالعه استراحت تا 10 درصد افزایش یافت.

دانشمندان گفتند: توانایی بدن آنها برای جذب قند خون به ماهیچه ها نیز تقریباً یک چهارم کاهش یافت و شرکت کنندگان برای کنترل قند خون خود که یک عامل خطر مهم در ابتلا به دیابت و بیماری قلبی است، در چالش بودند.

دانشمندان حدس می زنند که اگر این مردان در طول مطالعه ی استراحت در بستر، کالری دریافتی خود را کاهش نمی دادند، غلظت قند خون آنها حتی بیشتر می شد.

به گفته ی محققان، یافته‌های جدید پیامدهای عمده‌ای برای خدمه ی ماموریت‌های فضایی آینده و میلیون‌ها فردی دارد که به دلیل سبک زندگی نامناسب، شرایط مزمن، بیماری یا آسیب‌دیدگی با دوره‌هایی از عدم فعالیت طولانی‌مدت، مواجه می‌شوند.

دکتر دیلن تامپسون، سرپرست این مطالعه از دانشگاه Bath، گفت: نتایج ما نشان می‌دهد که ترک فعالیت بدنی به ‌شدت بر سلامت فیزیولوژیکی تأثیر می‌گذارد، حتی بیش از تأثیر کنترل رژیم غذایی.

دکتر تامپسون گفت: این نشان می دهد که متأسفانه تنظیم رژیم غذایی به تنهایی نمی تواند بر تمام اثرات منفی ناشی از کاهش فعالیت بدنی غلبه کند، حتی اگر بتوانید از افزایش وزن جلوگیری کنید.

محققان امیدوارند که مداخلاتی را برای مقابله با این اثرات برای افراد بستری و همچنین کسانی که به فضا می روند، ابداع کنند.

مطالعات اخیر نشان می دهد که تحریک الکتریکی عضلات پا ممکن است به بازآفرینی برخی از اثرات ورزش بر کنترل قند خون، کمک کند.

دکتر تامپسون افزود: حتی در موارد شدید که افراد کاملاً حرکت خود را از دست داده‌اند، ما معتقدیم گزینه‌های فن‌آورانه ی هیجان‌انگیزی وجود دارد که می‌تواند بر انقباض عضلانی برای کنترل قند خون تأثیر بگذارد که ما مشتاق بررسی و توسعه ی آن ها هستیم.

منبع:

https://www.independent.co.uk/life-style/inactivity-effect-blood-sugar-level-b2286234.html